För att du enklare ska förstå vad vi gör och hur vi gör, har vi delat in vårt arbete

i tre olika ben. Sport, för att vi är specialiserade på att designa funktionella klubb- och föreningskläder samt unika supporterprodukter. Reklam, för att vi kan hjälpa dig att spetsa din kommunikation i alla led och dessutom ta hand om produktionen.

Och så profil, för att vi vet hur stark varumärkesbyggare produktmedia kan vara. Genom alla dessa tre ben kan vi, utifrån ditt varumärke, skapa trovärdig kommunikation som håller ihop hela vägen.

SPORT

DESIGN OCH FUNKTION I ETT

 

Här på Charden i Varberg designar och producerar vi funktionella föreningskläder samt unika supporterprodukter till klubbar i hela landet. Om du ser någon match i SHL

i vinter, har vi med stor sannolikhet hjälpt klubben med deras supporterutbud. Det vill säga: vi har designat och sublimerat replicatröjorna som klär den engagerade hejaklacken på ståläktaren.

Vi älskar att jobba med detaljerna. Även om du kanske inte reflekterat så mycket över det, är det otroligt mycket att

ta hänsyn till genom hela processen. Funktionen ska vara rätt, materialet ska vara bekvämt, alla sponsorer ska vara nöjda med placeringen av logotyperna (som ska vara synliga men inte ta över), alla storlekar och passformer ska stämma. Alla dessa delar ställer oerhört stora krav på både design och produktion. Tur för oss att vi har båda delarna i huset!

 

TRE SNABBA TILL

VÅR DESIGNER HÉLENE

 

Största utmaningen med att designa en sport-

kollektion?

Att skapa något som representerar varumärket samtidigt som det ska tilltala de som ska bära kollektionen. En stor utmaning är också de stora möjligheterna inom sublimerade plagg, där du kan använda hela plaggytan för att kommunicera. Ska kollektionen sticka ut eller vara nedtonad och diskret, och hur hittar man balansen så att kollektionen blir kommersiell?


Sista du gör innan kollektionen levereras?

Vi följer plagget genom hela tillverkningsprocessen. Från skiss och att ta fram tryckfiler digitalt i rätt skala, till att kolla av produktionen när den packas om på vårt lager, innan den skickas till kund. Det är alltid lika kul att se de färdiga plaggen, efter att man skapat dem digitalt.

Jobbar du med någon kollektion just nu?
Just nu tar vi fram en träningskollektion åt personalen på ett stort fastighetsbolag i Göteborg. Då ritar vi upp t-shirts, toppar, tights och shorts, men kan även erbjuda plagg för t ex cykling och längdskidåkning.

 

REKLAM

KOMMUNIKATION OCH TRYCK I OLIKA FORMAT

 

När du kommer till oss på Charden kikar vi på helheten.

Vad står ditt varumärke för idag och hur har du kommunicerat det hittills? För oss är det viktigt att dina kanaler laddas med ett budskap som är rätt för varumärket, och att du är konsekvent. Det krävs i en värld där allt kommunicerar. Kommunikation i sig är ett brett begrepp. Det kan vara allt från ett budskap på en t-shirt som används vid ett enda tillfälle, till ett levande innehåll på din hemsida. Fundera över vilken funktion kanalen ifråga har och vad du vill uppnå med just den kanalen, och sedan hur du ska utforma kommunikationen därefter.

 

 

VI ÄR MED DIG HELA VÄGEN

 

Vi hjälper dig gärna med dina egna kanaler och vi gillar ju att prata om mjuka värden som budskap och varumärke. Men vi är också med dig genom allt det andra. Inom våra fyra väggar i Varberg har vi till exempel ett digitaltryckeri med experter inom storformat och tryck. Vi kan skapa original och ta hand om både tryck, uppsättning och montering.

Enkelt och smidigt, eller hur?

 

TRE SNABBA TILL

VÅR CREATIVE DIRECTOR JENS

 

Jens, varför är det viktigt att allt hänger ihop?

Allt som ett företag gör sammantaget skapar bilden av varumärket. För att det ska vara tydligt är det viktigt att allt säger samma sak, eller upplevs på samma sätt! Oavsett om det är produkten, annonsen eller receptionisten man möts av.

 

Vad tycker du är Chardens styrka?

Allt under ett tak, kan det bli enklare? Oavsett om det är en egendesignad träningskollektion eller en annonskampanj har du samma strategiska person hela tiden som du pratar med.

 

Tre saker:

  1. Bilden av ett varumärke byggs på många saker varav marknadskommunikation bara är en liten del. En insikt som är bra att ha med sig.

 

  1. All kommunikation ska naturligtvis skapa effekt, men vilken är det man menar då? Man måste definiera det innan för att man ska kunna mäta efteråt. För det är skillnad på media-, kommunikations-, marginal- eller försäljningseffekt.

 

  1. Man måste veta vart man står om man ska göra ett varumärkesarbete. Därför är det ett krav att man gör en varumärkesmätning. Ingen vind är gynnsam om du inte vet vilken hamn du vill segla till.

 

PROFIL

PRODUKTMEDIA SOM MARKNADSFÖRINGS-

KANAL

 

Vad är det första du tänker på när du hör ordet profilkläder? Kanske en keps, eller en t-shirt med en logotyp på?

Så tänker nog de flesta, och just därför känns det extra viktigt för oss att visa hur starka varumärkesbyggare produktmedia kan vara för ditt företag.

 

 

VI DESIGNAR MED DITT VARUMÄRKE I FOKUS

 

Även om det “bara” är en t-shirt, så kan just den t-shirten kommunicera så otroligt mycket. På rätt person, på rätt plats, är den en budskapsbärare som kan förmedla mer än vilken digital annons som helst. När vi designar dina profilkläder tänker vi på just detta – helheten.

I vilka sammanhang ska kläderna användas? Vem ska bära dem? Vilken funktion krävs? Vad vill ni förmedla? Det viktiga är att se till helheten och att slutresultatet går i linje med ditt varumärke.

 

 

PROFILKLÄDER I ALLA FORMER

 

Varje enskilt varumärke och företag behöver unika lösningar. Ibland handlar det om ren bekvämlighet, andra gånger är rätt kläder och utrustning rent av livsviktigt.

Vi har ett av marknadens bredaste sortiment av profilkläder och vi har även möjlighet att sätta upp interna webshopar,

så att det blir enkelt att hantera inköpen oavsett hur stort företag du har.

TRE SNABBA TILL VÅR PROJEKTLEDARE KRISTOFFER

 

Varför ska företag satsa på egna profilprodukter

Först och främst: Jag tycker inte företag ska satsa på profilprodukter om det inte är genomtänkt. Här har du chansen att nå ut med ditt varumärke på annat sätt än på webben och i print. Med hjälp av fysiska produkter kan du enklare förmedla den känsla du vill kring ditt varumärke. Om vi tar en enkel mössa som exempel. Företag som strävar efter en avskalad och trendig känsla kan uttrycka det med en brodyr eller etikett. Företag som vill sticka ut och skapa en reaktion kan göra det med färg och budskap som är större än en enkel logotyp. Profilprodukter är helt enkelt ett sätt att uttrycka ett varumärket visuellt i den verkliga världen, på produkter som människor faktiskt kan använda och ha nytta av.

Exempel på ett företag som verkligen tänkt till med sin profilering?

Ett företag som verkligen tänkt till tycker jag är Vertiseit. Där har vi gett den grafiska profilen spelrum, dessutom har de härliga och lekfulla färger att jobba med så hela caset blir väldigt inspirerande. Det finns presenterat här, kolla gärna in!
Även det jobb vi gjort tillsammans med Fysiken Klätterlabbet tycker jag är både kreativt och kommunikativt. En stor fasad, hur kul kan det bli tänker man. Väldigt kul faktiskt, kolla gärna in resultatet. Vi tog verkligen ett fast grepp om fasaden, om man säger så.

 

Vilken är Chardens mest sålda produkt?

Ingen som helst aning kring vilken den mest sålda produkten är. Men tycker den sublimerade gympapåsen har gått väldigt bra, den har gjort en duktig comeback tycker jag.